Annonse
00:00 - 02. februar 2018

Konseptualisme med et menneskelig ansikt

Maleren Kerstin Brätsch er en leken kritiker av inngrodde forestillinger. Det har skaffet henne den store Edvard Munch-prisen.

Ut av rushet: Bibliotekbaren på Bristol hadde storinnrykk av snakkesalige pensjonister, så vi måtte ta med Kerstin Brätsch opp en bortgjemt trapp for å finne et sted der vi hørte hverandre.
Annonse

Noen kunstnere tegner én strek hele livet. I en utstilling med Kerstin Brätsch vet man ikke hva man kan finne i neste rom. Et grunnleggende spørsmål ser ut til å være «hvorfor ikke?» Hvorfor ikke male med tre farger samtidig, så hver strek ser ut som et tredimensjonalt rør (den ideen plukket hun opp hos folk som lager bursdagskort på gaten i New York). Hvorfor ikke male på plastfilm og henge opp resultatene lagvis? Hvorfor ikke stille ut noen bilder i glasskasser med neonrør, som om de lå i solarium?

– Helt fra jeg var student, har jeg vel alltid hatt en trang til å sette maleriet i sammenheng med noe annet. Jeg var aldri fornøyd med bare maleriet, sier hun.

– Det måtte plasseres skikkelig høyt oppe på veggen med et foto under, eller et lite objekt jeg hadde laget, eller noen hefter jeg jobbet med. Så det ikke bare er én enhet som begynner og slutter med rammen, jeg liker på en måte å strekke meg utenfor rammen.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.