Annonse
00:00 - 26. januar 2018

Dyktige solister i tafatt regi

En oppvisning i vakker sang, pakket inn i romere og druider.

Opprør mot okkupantene: Simon Lim synger sterkt og stødig i rollen som Oroveso, gallernes hærfører. Foto: Erik Berg
Annonse

Maria Callas sang den. Joan Sutherland sang den. Cecilia Bartoli og andre divaer synger stadig hovedrollen som Norma verden rundt. Publikum får ikke nok av bel canto (som betyr «vakker sang»), heller ikke i et vinterkaldt Oslo. Sopranen Giuditta Pasta var datidens store diva rundt 1831, da Vincenzo Bellinis opera Norma ble skrevet, og divafiguren lever fortsatt høyt i dagens musikalske verden.

Det er det mange grunner til. Lite eller ingenting kan berøre som den menneskelige sangstemmens uttrykk og nyanser, løftet på bølger av teaterdrama og orkesterklang. Synd da, at regien i denne oppsetningen ikke makter å yte musikkens registre rettferdighet.

Det skal sies at komponist og librettist (Felice Romani) ikke bare har gjort det lett for regissøren. Vi er i Gallia femti år før Kristus, der romerne har okkupert druidenes rike. Norma er den synske prestinnen som lenge holder de galliske krigerne tilbake. Til slutt slår hun likevel på gongongen og maner til opprør, blod, død over romerne. Men ting tar en uventet vending.

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur