Annonse
00:00 - 02. februar 2018

Barndommen som den aldri var

Simon Stålenhag lager vemodige oppvekstskildringer fra en fantastisk utgave av det skandinaviske sosialdemokratiet. Nå har Hollywood kjøpt drømmeverdenen hans.

Illustrasjon: Simon Stålenhag, fra Things from the Flood (2016)
Annonse

Morgenbladets podkast forklarer Simon Stålenhag hvorfor Terminator er bedre enn fortidens malerkunst:

Denne vinterdagen på starten av 1990-tallet – på et jorde utenfor Färentuna, et tettsted i øygruppen Mälaröarna, fire mil vest for Stockholm – blåste det opp. Tre guttunger, åtte-ni år gamle, baset gjennom snøen i fargerike bobleklær. Kanskje hadde de knekt av hver sin pinne fra et tre i et skogholt på veien, som provisoriske geværer. De var i en farefylt eventyrverden, inspirert av VHS-kassetter med amerikanske science fiction-filmer, dataspillet Doom, noen storesøskens fantasy-rollespill og den uendelige fargestrømmen fra de nye tegnefilm-kanalene som hadde dukket opp på tv.

Mens de så utover jordet, pisket vinden opp flere virvler nysnø foran eventyrerne. I noen øyeblikk så det ut som om en enorm skikkelse holdt på å ta form på jordet, mellom modulhus og slitte offentlige bygg, midt i folkhemmet.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur

Disse intellektuelle tradisjonene er fullstendig ignorert innenfor akademia