Annonse

Annonse

00:00 - 26. januar 2018

Hjem, brune hjem

Lun utstilling viser tiåret da hvitløken kom til byen.

Oslo i gusj, brunt og oransje: Hos Bymuseet kan du krype tilbake til syttitallets lune hi, eller lære litt om hvordan byen taklet endringer som diskuteres den dag i dag. Tripp-trapp-stolen, designet av Peter Opsvik, virker i hvert fall å ha overlevd. Foto: Rune Aakvik / Oslo Museum

Spede forsøk til tross – å løsrive seg fra vår nære fortid er vanskeligere enn man skulle tro. Fra motehusenes catwalker via spillelister og dansegulv til NRKs lørdagsunderholdning og videre, etterkrigsårene henger med oss til både inspirasjon og latter. På godt og vondt. Beundret og utskjelt.

Man trenger hverken være romforsker eller Club 7-vanker for å skjønne at en utstilling om Oslo på syttitallet vil appellere til svært mange av oss. Og selv om tiåret rommet uendelig mye mer enn man får pakket inn på noen kvadratmeter i Bymuseet i Oslo, er utstillingen Søttitallet et hederlig forsøk på å forklare oss hvorfor fortiden vår er så viktig.

Gamle Frogner hovedgård påkaller i disse dager mange estetiske flashback til et tiår som interiørmessig sto seg langt utover åttitallet, og som fortsatt er å finne i hjemmene til enkelte beste- eller oldeforeldre. Bokklubbens bøker i skai, Hvem Hva Hvor sortert etter årstall, Det Nyes plateserie På Treff ledig plassert ved Tandberg-forsterkeren, og trekkspilldører. Alltid trekkspilldører. Detaljnivået i utstillingen er klokkerent, og settekasse-uttrykket veier i stor grad opp for manglende signalbyggarkitektur. En utstilling som utnytter hver lille centimeter med plass. Så avgjort laget med dedikasjon og glimt i øyet.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 199,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse