Kunst

Fremtiden på veggen

Kunstneren Joshua Mays er like mye opptatt av teknologi som av mytologi.

«Jeg liker fremtiden, og jeg tror at om du ser for deg separate fremtider for svarte og hvite folk og forskjellige synsvinkler, så fornekter du samtiden slik den ser ut. Så når folk kaller meg afrofuturist, så begynner jeg ikke å diskutere med dem, men jeg definerer absolutt ikke meg selv som en afrofuturist. Som sagt: Jeg liker mangfold.»

Dette sa kunstneren, veggmaleren og illustratøren Joshua Mays til Oakland Magazine. Mays er opprinnelig fra Denver, hvor han vokste opp og studerte. Siden flyttet han til Philadelphia, der han skaffet seg et navn som veggmaler, maler og illustratør. I dag bor han i nettopp Oakland, nord i California, og har fylt vegger i byer som Washington, Denver, London, Jakarta, Mexico City og Johannesburg med sine fargesprakende, drømmende futuristmalerier. Mays er like mye opptatt av transhumanisme og teknologi som av historiefortelling og mytologi, og mange av verkene er åpenbart synteser av alt dette.

Les også hovedsaken: Fremtiden ser svart ut.

Mays maler ofte mennesker av uklart etnisk opphav plassert i drømmende fremtidsscener. Den amerikanske, psykedeliske plakattradisjonen er en åpenbar inspirasjonskilde for mange av bildene. Det samme er hinduistisk og buddhistisk mytologi, maskiner, verdensrommet, fabeldyr og – så klart – pyramider. Mays er grunnleggende optimistisk både i tanke og handling, det er menneskets muligheter og universets grenseløshet som gjennomsyrer hans kunst.

Mer fra Kunst