Annonse

Annonse

00:00 - 22. desember 2017

Askild Matre Aasarød om «Cat Person»

Kortprosa har alltid levd fett på nett, skriver Askild Matre Aasarød.

Der Spock og Kirk blir Spirk: Novellen «Cat Person» har tatt av på nett - og nettopp kortprosa er og blir nettets litterære form. I dag finnes det fanfiction-noveller om alle temaer du kan drømme om. Foto: Getty Images

Den litterære verden har de siste to ukene latt seg forbløffe av «Cat Person». Novellen, skrevet av Kristen Roupenian og publisert i The New Yorker, er blitt en nettsensasjon. Millioner har likt, delt, og kanskje også lest den. Sian Cain i The Guardian mener den må være tidenes mest omtalte novelle, kanskje bare i konkurranse med Annie Proulx’ «Brokeback Mountain» og Shirley Jacksons «The Lottery». Den utfordrer til og med  proto-Twitter-novellen ofte tilskrevet Ernest Hemingway, og som i sin helhet lyder «For sale: Baby shoes, never worn». Roupenian, en tidligere upublisert forfatter som før har tjent til livets opphold som barnepike, har fått en bokavtale verdt mer enn en million dollar.

Det er en grunn til at «Cat Person» har slått an digitalt. Fortellingen handler om en ung kvinne som vikler seg inn i et kort forhold til en mann, med påfølgende svært lite tilfredsstillende sex. Mer grunnleggende handler den om hvordan vi prøver å lage oss bilder av mennesker rundt oss ved hjelp av ordene, referansene og uttrykksikonene de deler med oss digitalt. Som når Roupenian skildrer hvordan paret kurtiserer hverandre: «De bygget et avansert reisverk av vitser via tekstmeldinger, små riff som utfoldet seg og endret seg så hurtig at hun noen ganger hadde problemer med å henge med […] Når de klarte å få inn to eller tre gode vitser etter hverandre, oppsto en slags opprømt stemning, som om de danset sammen.»

En egen liten journalistisk industri har oppstått rundt å analysere novellens digitale suksess. Men sannheten er at kortprosa alltid har vært nettets foretrukne litterære form. Det har bare ikke vært den typen noveller kultursidene skriver om.

Annonse