Annonse

Annonse

00:00 - 10. november 2017

Nettverk av mening

Spindelvev eller blodårer? Åpenheten er styrken i Chiharu Shiotas verk.

Overskridende: Chiharu Shiota overskrider kulturelle, historiske og lingvistiske sammenhenger – hun opererer i det universelle. Foto: Dag Fosse / KODE

Fire gamle trebåter er plassert baug mot baug midt i rommet, rundt dem løper et intrikat nettverk av rødt garn, meter på meter med rød tråd møtes i små knuter for så å springe videre på kryss og tvers i nye retninger, fra gulv til tak. Chiharu Shiota vet å ta utstillingsrommet i bruk.

Chiharu Shiota ble født i Osaka, Japan, i 1972, men har de siste tyve årene bodd og arbeidet i Berlin. Hun hadde allerede opparbeidet seg et svært godt renommé da hun for to år siden for alvor slo igjennom på den internasjonale kunstscenen. Installasjonen The Key in Hand ble av mange kritikere vurdert som et av de vakreste og viktigste verkene på Biennalen i Venezia i 2015.

Installasjonen Direction, som er spesiallaget for den nyoppussede Stenersensalen på Kode 2, har mye til felles med The Key in Hand – i begge tilfeller dreier det seg om gamle båter innhyllet i rød tråd. Men et par viktige ting er endret. I Venezia hadde kunstneren hengt tusenvis av nøkler på de røde trådene, disse har ikke blitt med til Bergen. Dessuten er de italienske prammene byttet ut med gamle norske trebåter. Slik synes det som om hun, til tross for likheten verkene imellom, forsøker å knytte Direction tettere opp mot Bergen og det vestnorske.

Annonse