Annonse

Annonse

00:00 - 03. november 2017

Med sci-fi-ører

Øyvind Mæland hever seg over samtidsmusikkens konvensjoner, lavmælt, men bestemt.

Stålkontroll: Utøverne Stine Janvin Motland (stemme) og Sanae Yoshida (klaver) er uunnværlige for Øyvind Mælands finstilte komposisjoner. Foto: Andreas Kleiberg

Kan man høre at noen hører? Pierre Boulez, den franske modernisten, var en gang skeptisk til et verk han mente komponisten ikke hadde hørt – eller «hørt for seg» – under komponeringen. Men hva mente han med det? Er ikke komponisten en skaper av noe nettopp ingen har hørt; en skaper av «uhørte klanger», uttrykket som var selve den musikalske modernismens prinsipp? Jeg tror likevel vi skjønner hva Boulez tenkte på. For alle kjenner følelsen av å stå overfor kalde konstruksjoner. God musikk er alltid konstruert, men den beste er samtidig tenkt inn i en sanselig sfære.

Med musikken til den norske komponisten Øyvind Mæland (født 1985), som nå presenteres på en egen plate, får jeg umiddelbart følelsen av at den er hørt. Og den er hørt klart, ja, med et helt forbløffende finstilt øre. Verkene rommer ytterst subtile harmoniske og klanglige forbindelser på detaljnivå. Men også krevende dramaturgiske utfordringer løser Mæland med naturlig autoritet, selv om materialet tidvis kan ese noe ut.

 

HER !

Annonse