Annonse

Annonse

00:00 - 24. november 2017

Kunstneren er til stede

Performancene hennes kan vare i ukevis. Når Marina Abramovic møter pressen, går det noen knepp kjappere.

Tripp, trapp, tresko: Marina Abramovic elsker mikrofonen og virker også komfortabel med kameraet.

Vi er et trettitalls kulturjournalister og kunstkritikere som har presset oss inn i styrerommet på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden i Bærum. De kjappeste har sikret seg en plass ved det store, avlange bordet som dominerer rommet, vi andre har tatt oppstilling langs veggene. Nå venter vi bare på hovedpersonen selv, Marina Abramovic, som snart skal gjøre sin entre og sette seg på den tomme stolen all oppmerksomheten i rommet graviterer mot.

Situasjonen gjør det umulig ikke å tenke på et av de seneste verkene til Abramovic, den spektakulære performancen The Artist Is Present som fant sted på Museum of Modern Art i New York våren 2010. Hver dag i tre måneder satt Abramovic på en stol i museet gjennom hele åpningstiden. Foran henne sto et bord og en stol der hvem som helst fra publikum kunne sette seg ned. Abramovic tilbød ikke annet enn sin tilstedeværelse. Ingen ord, ingen håndbevegelser, ingenting. Ikke annet enn muligheten til å sitte stille og se inn i ansiktet på et annet menneske så lenge man måtte ønske.

Av de 750 000 besøkende benyttet mer enn 1500 seg av den muligheten. Da performancen nærmet seg slutten, sto flere hundre mennesker i kø hver dag. Folk overnattet på gaten utenfor museet for å være sikre på å få sitte foran kvinnen vi nå venter på. I videodokumentasjonen av verket kan man studere den overveldende virkningen den helt enkle situasjonen – stoler, bord, et annet menneske – skaper. Hvordan lag på lag liksom forsvinner fra ansiktene til menneskene foran Abramovic til de sitter der helt åpne og ugarderte.

Annonse