Annonse

Annonse

00:00 - 03. november 2017

Hammer og klaver

Pianoet brenner. Det skulle bare mangle.

Høyt spill: Tori Wrånes fremfører Loose Cannon under Lofoten internasjonale kunstfestival i 2010. Foto: Kjell Ove Storvik

«Det henger noen folk oppe i trærne! Som spiller på sag!», hørte jeg unge, oppstemte stemmer si i forbifarten. Gjennom hurven av regnponchoer. Bortover stier av knuste plastglass og barnåler. Og ganske riktig: Litt lenger inn i skogholtet, oppe på trestammene, satt tre sagspillere. Kunstneren selv hang i løse luften, knyttet fast i verdens lengste hestehale. Hun sang.

Tori Wrånes har en egen evne til å engasjere. Enten det er, som i dette tilfellet, blant trærne på musikkfestivalen Hove, i et parkeringshus i Los Angeles, eller som siste utstiller noensinne på Museet for samtidskunst. Det er ikke helt enkelt å definere hva det er man ser og hører, men det er veldig tydelig noe. En forrykkelse av virkeligheten. Grotesk, fantastisk, hypnotisk og morsom.

 

Annonse