00:00 - 17. november 2017

Gir seg bort til Spotify

Norske aviser gir bort podkastene sine til strømmegiganten Spotify, som tjener penger på lyttingen. Slik må det bare være, mener avisene selv.

En slags betaling: Trine Eilertsen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Det var en gang at noen fant opp internett. «Artig!», sa avisene, «her kan vi vise oss frem til nye lesere.» Å ta betalt for nyhetsartikler på nett var det knapt noen som tenkte på. Dette «nettet» var jo bare et biprodukt, det kom aldri til å utkonkurrere papiret.

Spol et par tiår frem, og beskrivelsen kan overføres, ord for ord, til avisenes podkaster. Aftenposten og VG er blant de største, men flere norske nettaviser lager nå «radio» med eget innhold, som de deler ut gratis til alle som vil lytte.

Nylig åpnet strømmegiganten Spotify for podkaster, og de norske nettavisene har hoppet på. I dag kan du finne Aftenpodden, VGs «Giæver og Joffen» og en rekke andre – også Morgenbladets egne podkaster – på Spotify. Lytterne betaler for å få høre, men i motsetning til artister får ikke podkastskapere en (liten) sum per avspilling.

Annonse