Annonse
00:00 - 10. november 2017

Brennbart materiale

Med helvetesvisjoner og familietraumer sprenger Bjørlo og Cronqvist seg inn i Munchs verden.

Sammenstilling: Utstillingen «Hode ved hode» viser arbeider med sterk emosjonell kraft, som sprenger all viten om psykologi og biografi. Foto: Ove Kvavik / Munchmuseet
Annonse

Hvis det finnes en mannlig og en kvinnelig urkraft, har de muligens likheter med det vi for tiden kan se på Munchmuseet: Per Inge Bjørlos (født 1952) skarpt industrielle uttrykk, fremkalt gjennom sveising, brenning og andre kraftkrevende prosesser, mot Lena Cronqvists (født 1938) gestaltning av truende, ambivalent omsorg. Hos ham virker livssmerten naken og rå. Hos henne skjærer småjenter lemmene av dukker med voksenansikter, som i et burlesk-vitenskapelig fader- og modermord.

Munch-innslaget er beskjedent på utstillingen Hode ved hode, mens Bjørlo og Cronqvist presenteres bredt og retrospektivt. Begge har særegne, følelsessterke uttrykk som står seg godt mot de tidlige Munch-arbeidene, med sine realistiske sykeværelser, gotiske skjeletter og sjelegranskende selvportretter. At hver av gjestene kunne ha fortjent sin egen utstilling, hindrer ikke sammenstillingen fra å by på kunstnerisk dynamitt.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»
«Det er lite nytt å hente og veldig retro-konservativt.»