Annonse
00:00 - 20. oktober 2017

Teori om det eneste

Raus og tankevekkende utforskning av kunnskapens grenseområder.

La oss tenke sammen: Kunstneren stiller ikke verkenes intellektuelle overbygning under en skjeppe. Her er Kapittel 6. Compass terror. Foto: Laila Kongevold
Annonse

Det virkelig øyeåpnende ved å lese Morten A. Strøksnes’ Havboka lå i de overraskende parallellene mellom tidligere tiders fantasier om havets gåtefulle skapninger og den aller nyeste vitenskapens funn på de dypeste dyp. Den svenske renessanse-kartografen Olaus Magnus var liksom ikke så langt ute å kjøre med sitt Carta marina (1539) likevel: Ved hjelp av de seneste årenes nyvinninger har vi funnet monstre fullt på høyde med dem han tegnet inn i Nordsjøen.

På Laila Kongevolds nye installasjonsutstilling i Fredrikstad kunstforening, som låner tittelen Synchronicity fra Carl Gustav Jungs begrep om meningsbærende tilfeldigheter, rammer en beslektet forundring betrakteren. Gjennom tre rom – og former som papir, lysstoffrør, bøker, en videoprojisering, morsesignaler fra skapelsesberetningen, jesusmalerier, reagensrør, metallkuler, tre, glass og keramikk – utforsker hun kunnskapens omskiftelighet og hva den gjør med vår selvforståelse som mennesker.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse