Annonse
00:00 - 20. oktober 2017

Teori om det eneste

Raus og tankevekkende utforskning av kunnskapens grenseområder.

La oss tenke sammen: Kunstneren stiller ikke verkenes intellektuelle overbygning under en skjeppe. Her er Kapittel 6. Compass terror. Foto: Laila Kongevold
Annonse

Det virkelig øyeåpnende ved å lese Morten A. Strøksnes’ Havboka lå i de overraskende parallellene mellom tidligere tiders fantasier om havets gåtefulle skapninger og den aller nyeste vitenskapens funn på de dypeste dyp. Den svenske renessanse-kartografen Olaus Magnus var liksom ikke så langt ute å kjøre med sitt Carta marina (1539) likevel: Ved hjelp av de seneste årenes nyvinninger har vi funnet monstre fullt på høyde med dem han tegnet inn i Nordsjøen.

På Laila Kongevolds nye installasjonsutstilling i Fredrikstad kunstforening, som låner tittelen Synchronicity fra Carl Gustav Jungs begrep om meningsbærende tilfeldigheter, rammer en beslektet forundring betrakteren. Gjennom tre rom – og former som papir, lysstoffrør, bøker, en videoprojisering, morsesignaler fra skapelsesberetningen, jesusmalerier, reagensrør, metallkuler, tre, glass og keramikk – utforsker hun kunnskapens omskiftelighet og hva den gjør med vår selvforståelse som mennesker.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse