Annonse
00:00 - 13. oktober 2017

Fra fyrtårn til fyrrom

Praktiske produksjonsbehov trumfer både det poetiske og det partikulære i Snøhettas nye kunstskole i Bergen.

En slitesterk og praktisk boks: Under arbeidet med den nye skolen, ringte en bekymret flis­produsent til arkitektene og spurte om de rett og slett hadde svartelistet flis som produkt. Foto: Trond Isaksen/Statsbygg
Annonse

Det er alltid litt artig når man snubler over tydelige markører på at verden endrer seg. Snøhettas nye Kunst- og designhøyskole i Bergen er et utmerket eksempel på akkurat dette.

Da kontoret vant den store, internasjonale konkurransen for ti års tid siden, var det med et flottenfeiersk kunstverk av et hus der et skulpturelt tak svevde som et bølgende utropstegn utover tomtegrensenen og formelig skrek ut at den nye tid var kommet til Møllendal. Dette var samtidig med at Barcode var under utvikling i Oslo, og troen på «Bilbao-effekten», altså at fancy hus skapte verdi og vekst for byene de lå i, var fortsatt sterk.

Et snaut tiår senere ligger den ferdige skolen der som en legemliggjøring av at dette er en ideologisk horisont vi nå ser i bakspeilet. Borte er det store taket og de ekstravagante formgrepene. Tilbake står en slitesterk og praktisk boks, der resirkulert aluminium, passivhus-standard og regnvannbed er det som opptar arkitekt Astrid Renata Van Veen mest der vi står utenfor Norges første nybygde kunsthøyskole i nyere tid. Eller, det aller viktigste for Van Veen er studentene og den daglige bruken av huset.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur