Annonse
00:00 - 22. september 2017

Mer bass i monitor, takk

Ellen Andrea Wang oppfordrer oss til å stå i det vanskelige, men albumet hennes har litt for myke albuer til at det virkelig treffer.

Himmel og jord: De mer dynamiske låtene drar Ellen Andrea Wangs siste album ned fra skyene til en trygg grunn man kan danse på. Foto: Solveig Wang
Annonse

«EU citizens to the left, all others to the right» informerer en mann over høyttaleren til noe som låter som en flyplass. Det er spørsmål om pass, papirer, fødselsdato og nasjonalitet som åpner Ellen Andrea Wangs nye album Blank Out.

Det er en ganske direkte tekst, sett i forhold til lydlandskapet den formidles i: popsounden med Wangs myke vokal og solide bass, akkompagnert av et fengende trommedriv fra Erland Dahlen og tangentene til Andreas Ulvo.

Ifølge Wang handler albumet om at vi veldig ofte ønsker å slette, unngå eller snike oss ut av ting som er vanskelige. Men det er ikke alltid den beste veien å gå, påpeker hun. Noen ganger må vi stå i det som er utfordrende. I neste spor «Bad Blood» tar hun for seg et forhold som skranter, og det iherdige forsøket på å rette det opp igjen.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse