00:00 - 29. september 2017

Institusjon med sotede vinduer

I Ruben Östlunds hender er filmen både et speil og en hammer.

Nattsvart på museet: Elisabeth Moss og Claes Bang spiller henholdsvis journalist og museumsdirektør i The Square. Foto: Arthaus

I Ruben Östlunds Cannes-vinner The Square får kunstinstitusjonens samfunnsengasjement mer enn et slør av selvbedrag, ikke minst når kunstens idé om avantgarde oversettes til business-språkets cutting edge: Den selvtilfredse retorikken ligger løst i munnen på museumskuratoren Christian, som småjogger de få meterne mellom Teslaen og arbeidsplassen X-Royal Museum, før han lukker døren godt bak seg og vier seg til en kommende utstilling som ber oss bli flinkere til å hjelpe hverandre.

Virkeligheten utenfor er et stadig mer mistroisk og klassedelt skandinavisk samfunn, inne runger det tomme ekkoet av kunstinstitusjonens forsøk på å legitimere seg selv, dels gjennom kritikk av nyliberalismen og dels i en humanisme som i siste ende fremstår helt uforpliktet. Ironien ligger seigt over The Square, og etter kunstverdenens moralske blindsoner, går den ut over den hvite mannen og, ikke minst, hele den skandinaviske selvtilfredsheten.

Annonse