Annonse
00:00 - 29. september 2017

Hvorfor gidder han?

Det at Matias Faldbakken vet alt som er å vite om vanskeligheten av å lage kunst i en post-post-moderne kultur, gjør bare verkene hans enda mindre interessante.

I midten: Screen Bench (The Errand), 2016. Med tillatelse fra kunstneren og Galerie Eva Presenhuber. Foto: Christian Øen
Annonse

Det kommer til å falle noen litt harde ord i denne teksten, så la oss begynne med noe hyggelig: En kunstner sa en gang til meg at det beste med Matias Faldbakkens bok The Cocka Hola Company (2001), var at den viste at enhver idiot kunne skrive en roman.

Det er et veldig mye større kompliment enn det høres ut som. Litt som at du skulle ha rimelig bra teft for å putte et pissoar i et galleri for å vise at det kunne være kunst i 1917.

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse