Annonse

Annonse

00:00 - 07. juli 2017

Helt vanlig forvirring

Å fremmedgjøre publikum kan være enklere enn du tror. Se bare på Momentum-biennalen i Moss.

Mikrobene kommer: I Being Encounter av Sonja Bäumel oppfordres publikum til å krype innunder en slags gigantisk wok. Der inne ligger gule, bløte klumper i silikon, noen koblet til strøm og svakt dirrende. Hensikten å sette oss i forbindelse med mikrober som lever på kroppene våre. Foto: Istvan Virag / Punkt Ø / Momentum

På Parkteatret kino i Moss sitter Momentum-biennalens direktør og kuratorer oppvaglet på scenen. Over dem hakker og skurrer en animasjon, akkompagnert av en metallisk, nesten uforståelig stemme. Iblant tar stemmen pause og en av personene går til talerstolen, for å snakke om kunsten vi snart skal få se. På lerretet måles talertiden i en stadig minkende linje. «Tror du hun rekker å bli ferdig?» hvisker en kollega. Den som ikke rekker det, avbrytes av metallstemmen, og må tusle tilbake til stolen igjen.

Det hele er en forsmak på hva vi har i vente, på en biennale med undertittelen Alienation. På norsk har begrepet «fremmedgjøring» en litt byråkratisk klang, mens det på engelsk vekker assossiasjoner til science fiction. Det siste ligger nok nærmere visjonene til Momentums kuratorgruppe, med representanter fra Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island. Ifølge katalogen har endringene i økologi, ny teknologi og sosiale strukturer gjort fremmedgjøring til «vår moderne tilstand». Dette oppfordres vi til å omfavne, snarere enn frykte: «Biennalen ønsker det fremmede velkommen, også det fremmede i oss.»

 

HER !

Annonse