Annonse
00:00 - 28. juli 2017

Blomsterkraft

Denne maskinen går på blomsterkranser, kjærlighet, død og drama. Lana Del Rey er tilbake med lyst på livet.

Sin egen skapning: Lana Del Rey sluker og spytter ut populærkulturens stiligste øyeblikk med appetitten til en glupsk kvistkutter. Foto: Neil Krug / Interscope / Universal Music
Annonse

Hun var jo nesten for god til å være sann, Lana Del Rey, da hun dukket opp på radaren med låtene «Video Games» og «Blue Jeans» i 2011.

Som en nedfrosset Hollywood-stjerne vekket til live av moderne teknologi, en porselensprinsesse holdt fanget i et tårn av mediemagnaten William Randolph Hearst et nifst sted i California eller en femme fatale i lang aftenskjole, klar til å ødelegge livet ditt i en art deco-bar i Miami. Et spill levende noir-drama eller kvintessensen av alle David Lynchs kvinnelige roller. Hun var i hvert fall en fiks ferdig artist med den berømte og utenomjordiske x-faktoren. Like deler David Bowie og Amy Winehouse. En strålende karakter i sitt selvskapte univers.

Samtidig var hun så absolutt av denne verden. En levende pinterest-tavle eller tumblr-blogg, som slukte og spyttet ut populærkulturens stiligste øyeblikk med appetitten til en glupsk kvistkutter. Et øyeblikkelig moteikon som fikk festivalsomrene til å eksplodere i blomsterkranser og store, mørke solbriller. Ungdommelig kjærlighet på to hjul i svingene bakpå dødens motorsykkel, myrdede presidenter, ultravold – saker som aldri går av moten – Lana viste internettungdommen vei. Det sto FARE og DRAMA skrevet med tykk sprittusj over hele hennes debutalbum, Born To Die fra 2012.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur