Regissør Tore Vagn Lid bruker brevduer for å sette teatret i dialog med makthaverne – med Machiavelli som mellommann.

Anders Mordal i Fyrsten. Foto: Øyvind Eide

Fyrsten

Tekst og regi: Tore Vagn Lid

Nationaltheatret, malersalen, 23. mai 2017

Spilles til 9. juni

Forestillingen Fyrsten tar utgangspunkt i Machiavellis tekst med samme tittel. Regissør Tore Vagn Lid bruker den som et omdreiningspunkt, og forelegg, til å gå i dialog med sin egen samtid – både lokalt gjennom å diskutere teatrets interne problemstillinger, og mer regionalt, nasjonalt og til og med internasjonalt, gjennom å diskutere miljø-, utenriks- og flyktningpolitikk sammen med sine teatergartnere – tre skuespillere og to musikere – i et scenerom som for anledningen er omgjort til et drivhus.

Innledningsvis informerer de publikum om sitt arbeid med planter i produksjonstiden, og nærmest umerkelig glir samtalen dem imellom over til Machiavelli. De veksler i tid, mellom Machiavellis tekster og samtid, forestillingens produksjonstid (vinteren 2017) og selve forestillingens nåtid. Midt på scenen står to badekar, omringet av grønne planter som utøverne har dyrket frem, og i det ene badekaret står et gjennomsiktig plexiglasshus, utformet som Nationaltheatret, fylt med akvariefisk.

Godt grums. Rett nok tar det litt tid før Fyrsten finner formen, får meg inn i rytmen, og det er litt som om forestillingen mangler noen biter – noen broer som knytter enkelte sekvenser sammen. Derfor blir jeg av og til forvirret, blant annet av at de flere ganger synger på Sabeltannrefrenget «hiv og hoi, snart er skatten vår», men jeg antar at det er en referanse til kapitalismens grådige natur?

Jeg blir likevel etter hvert faktisk litt rørt over engasjementet – over troen på samholdet, på aktivisme gjennom samhold, mer enn demokrati. Og når makthaverskene (stortingspolitikerne) settes i dialog med Machiavelli, og oss, så er også grensene mellom privat og offentlig, mellom underholdning og politikk, flyttet litt mer inn i et grumsete terreng – på best tenkelige måte.

HEDDADAGENE

• En ny teaterfestival som arrangeres på ni scener i Oslo, 9.–18. juni.
  • Rundt 30 forestillinger vises.