Annonse

Annonse

00:00 - 16. juni 2017

Maria Fosheim Lund: Horror-etnografi i grenseland

El mar la mar viser at den politiske filmen lever i beste velgående, skriver Maria Fosheim Lund.

Ladet landskap: Dokumentarfilmen El mar la mar er en kunstnerisk og etnografisk orientert skildring av grenseområdet mellom USA og Mexico. Foto: Joshua Bonnetta / J.P. Sniadecki

I will build a great wall – and nobody builds walls better than me, believe me – and I‘ll build them very inexpensively. I will build a great, great wall on our southern border, and I will make Mexico pay for that wall. Mark my words.

Donald Trump

 

Et umenneskeliggjort ørkenlandskap skiller Mexico fra USA, og skal holde hele Latin-Amerikas befolkning unna Vestens velstand. Det råder en slags kollektiv forestilling om at landskapet er monotont og ubeboelig.

Den kunstneriske og etnografiske dokumentarfilmen El mar la mar, som søndag vises for første gang i Norge, er et prosjekt som fyller dette grenseområdet ved Sonoraørkenen med identitet og humanitet. Laget i smalformatet 16-millimeter er filmen like kornete som ørkenområdet selv, noe som gir en ekstra dimensjon til sanseopplevelsen. En muntlig fortellertradisjon, hvor mennesker på begge sider av grensen forteller om møter med liv og død, brukes kløktig som fortellergrep. I utstrakt grad hører vi historier fortalt av personer som snakker over bilder av landskapet, og som tegner stemninger av hvordan det er å navigere et landskap som ikke har mange landemerker som kan lede vei. Det fortelles om møter i nattens mulm og mørke mellom grensekryssere og beboere eller frivillige hjelpere. Men også om møter med grensevakter, og møter med døden. Overalt hvor kameraet ser, finner det spor etter menneskelig aktivitet i et område som ellers fremstår som øde månelandskap: klær, sko, bønnekjeder og vannflasker.

 

Grenseområdet er et ladet ingemannsland som igjen og igjen hentes frem som politisk metafor. Særlig Donald Trump har ført en nådeløs retorikk overfor latin-amerikanske innvandrere til USA, og har gjort det til en kampsak å stoppe de ulovlige grensekrysningene samt øke returen av de som oppholder seg ulovlig i landet. Der Obama-regjeringen i all hovedsak konsentrerte seg om å returnere mennesker som hadde begått lovbrudd i USA, er alle ulovlige innvandrere i Trumps øyne forbrytere først, medmennesker sist. Selv uten at den mye omtalte Trump-muren ser ut til å bli realisert, kan Sikkerhetsdepartementet i USA melde om at antall ulovlige grensekrysninger falt med 40 prosent bare under Trumps første måned i Det hvite hus.

 

MORGENBLADET- FILMEN

  • Hver måned inviterer vi leserne på filmklubb, i samarbeid med Kunstnernes Hus Kino i Oslo. Denne måneden vises dokumentarfilmen El mar la mar om grensen mellom Mexico og USA.
  • Søndag 18. juni kl. 18.00 blir det filmvisning og panelsamtale med forfatter Morten Strøksnes og migrasjonsforsker Mariel Aguilar Støen. Ordstyrer er Morgenbladets filmkritiker Ulrik Eriksen.

El mar la mar er laget av dokumentarfilmskaperne J.P. Sniadecki og Joshua Bonnetta, og springer ut av miljøet rundt Harvards Sensory Ethnography Lab (SEL), som lenge har matet internasjonale filmfestivaler med de mest spennende film- prosjektene man kan finne i visningsprogrammene. Katalogen til laben begynner å ligne en kanon over en ny avant-garde som jobber med etnografiske skildringer av høyst ulike miljøer. Felles for filmene er at de evner å skape en altomfattende opplevelse, de plasserer tilskueren midt i miljøet som skildres. Oftest uten forklarende tekst eller introduksjoner tar filmene publikum med på kabelvognturer opp og ned nepalske fjell (Manakamana, 2013) eller fisketrålere i Atlanterhavet i høy sjø (Leviathan, 2012).

Med El mar la mar beveger dette nyskapende film- laboratoriet seg inn i et mer politisk landskap. Men i stedet for å sette seg fast i statisk retorikk, illustrerer filmen konsekvensene av politiske ytringer på en høyst effektfull måte. Få sanseapparatet på, for faen!

Annonse