Annonse
00:00 - 02. juni 2017

Linjedommeren

Streken til Jan Groth åpner revner mot en annen verden.

Storslagent og intimt: Monumenter møter lavmælt tegning, og myk tekstil står mot aggressivt metall. Foto: Thor Brødreskift
Annonse

Å tegne i luften, på veggen, på papiret. Alt dette gjør Jan Groth på årets festspillutstilling i Bergen, som ufortjent har kommet i skyggen av kontroversen rundt dronning Sonjas kunst på Kode.

I en tid hvor museumsvegger ofte males i oppsiktsvekkende farger, gjør Bergen Kunsthall det motsatte – selv de karakteristiske svarte gulvlistene i de hyperminimalistiske lokalene er nå hvitmalte. Så fremstår da også den utskjelte «hvite kuben» som en perfekt partner for Groth og hans særegne svarte strek i virtuos variasjon.

 

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.