Annonse
00:00 - 23. juni 2017

Bakspeilets politikk

Årets Documenta-festival i Kassel kunne tjent på å flytte fokus fra fortidens synder til dagens politiske situasjon.

Máret Ánne Sara (1983) fra Hammerfest stiller ut verket «Pile o´ Sápmi» (2017) i posthallen på årets Documenta-festival i Kassel. Foto: Mathias Völzke
Annonse

«Uvitenhet er en dyd» hviskes det fra fasaden til kunsthallen Fredericianum i Kassel, i anledning kunstfestivalen Documenta. Det er sommerens utvalgte visdomsord i hviskekampanjen til den amerikanske kunstneren Pope.L. Han har installert lignende lydverk i Athen-versjonen av festivalen, som åpnet i april (anmeldt i Morgenbladet 21. april). Det skal hviskes i handlesentre, i parker, på toaletter og i lokalradioen. Tekstene varierer, men det skal godt gjøres å oppsummere vår tid mer presist enn i dette ironiske sparket mot falske nyheter, eskapisme og andre samtidsfenomener.

 

Lavmælt. Det lavmælte er symptomatisk for årets Documenta, på tross av kuratorteamets uttalte interesse for politikk. Det er første gang Documenta deles mellom to byer. Hjertet i utstillingen er vanligvis Fredericianum, opprinnelig bygget for kunstsamlingen og biblioteket til landgreven av Hessen-Kassel, som et av Europas første offentlige museer.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse