Annonse
00:00 - 05. mai 2017

Vellykket fjernsynsteater

Lars Noréns familieavsløringer er mesterlig regissert av Kjersti Horn, og Kaos er nabo til Gud er godt teater – formidlet via film.

Familiedrama: Terje Strømdahl og Emil Johnsen som far og sønn i Kaos er nabo til Gud. Foto: Øyvind Eide.
Annonse

For drøye to år siden hadde Kjersti Horn regi på Lars Noréns skuespill Natten er dagens mor på Nationaltheatret, og nå er turen kommet til den frittstående oppfølgeren Kaos er nabo til Gud. Begge skuespillene omhandler en familie bestående av en hotelleier, hans kone og to sønner. Navnene deres er endret i skuespillene, men forholdene er de samme – og det er også de samme skuespillerne som portretterer dem i disse to forestillingene. Noe som viser seg å være en usedvanlig god skuespillersammensetning for teksten.

Et semi-gjennomskinnelig sceneteppe skiller scene og sal på Nationaltheatrets amfiscene. Gjennom teppet kan det skimtes enkelte bevegelser og skygger av gjenstander. Horn har, sammen med scenograf Sven Haraldsson, valgt å opprettholde den såkalte fjerde veggen mellom scene og sal. Vi i salen trenger ikke late som om det er en vegg mellom oss og dem på scenen – den er der. På sceneteppet projiseres det film fra et håndholdt kamera og fra ulike fastmonterte kameraer på scenen. Slik blir kameramannen vår hovedkilde til handlingen som utspiller seg bak sceneteppet, vår stedfortreder eller mellommann, så å si.

 

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.