Annonse
00:00 - 12. mai 2017

Tikroner’n

Todd Rundgren med gjester overrasker på et album for tikronerskassen.

Går sine egne veier: Todd Rundgren har alltid hatt en steil vilje til å gjøre ting på eget vis. Her er han i 1978. Foto: Peter Noble / Redferns / Getty Images
Annonse

De hadde et helt eget skinn, disse platene. Det var noe med vekten, pappen, omslagsdesignet og fontene. Som om de allerede ved unnfangelse var påtenkt et liv utenfor allmennheten. Øremerket de gresselig interesserte, bøyd over platekassene på steder som Ringstrøms, Oslo Rockantikvariat eller Pretty Price. Hvor ble de av, disse slitne butikklokalene med en sur eim av støv, nikotin og plastikk? Tikronersbunkene med gjengangere som Bert Kaempfert, fjerdealbumet til The Style Council eller To dd Rundgrens eget band, Utopia?

Før nettopp tikronerskassemenneskene gjenoppdaget ham, en gang på slutten av 90-tallet, var Rundgrens status falmende. Og selv med en jevn strøm av utgivelser var det hans udødelige klassikere fra 70-tallet og produsentjobber for andre artister som ble hyllet.

Samtidig som Rundgren fikk seteplass ved siden av autonome genier som Brian Wilson, Kate Bush og toddhead Prince i rockesnobbenes Valhall, fortsatte han å planke seg gjennom Ringo Starrs repertoar som reisende gitarist-til-leie. Albumet Arena fra 2008 var mye mer enn disse ørene kunne tåle (ja, det høres ut som tittelen). Rundgrens rastløse kreativitet er en av musikkens mest uregjerlige naturkrefter. Det er på godt og vondt.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.