Annonse
00:00 - 12. mai 2017

Om å rope i skogen

Karl Ove Knausgård leter etter følelsestrykket i Munchs mindre kjente bilder, men snubler over trangen til å speile seg i ham.

«Mot skogen»: Karl Ove Knausgårds Munch-utstilling legger blant annet vekt på farger, livsglede og ensomheten i naturen. Foto: Ove Kvavik
Annonse

Hvem som helst kan kuratere. Det gjelder bare å få sjansen. Å lage en god utstilling er noe annet, men mye kan kompenseres for med en dyktig medkurator. Det har forfatter Karl Ove Knausgård hatt i Munchmuseets Kari J. Brandtzæg, som bistår ham i utstillingen Mot skogen – Knausgård om Munch.

Kriteriene bak utvalget fremstår diffuse, og delvis basert på misforståelser om hvordan en Munch-utstilling pleier å se ut. Knausgård vil lete etter en «ukjent» Munch bak klisjeene, og velger, i likhet med de fleste som vil nytenke Munch, å ta avstand fra Skrik og de øvrige angstfylte, psykologiske motivene fra 1890-tallets bohemtid. Resultatet er en utstilling som vektlegger farger, livsglede, harmoni, vennlige portretter og ensomheten i naturen, men også gjør en snarvisitt innom kaos og sjeleliv.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse