00:00 - 05. mai 2017

Gaute Brochmann om Citizen Jane

Ingen enkeltperson er viktigere for utviklingen av dagens Oslo enn Jane Jacobs, skriver Gaute Brochmann.

Motmakt: Jane Jacobs satte ord på motstanden mot destruktiv sanering. Foto: Library of Congress

Av og til er det hyggelig å kunne bruke virkelig store ord. Og for en som skriver om arkitektur, finnes det ingen bedre anledning enn tilfellet Jane Jacobs. Det at Morgenbladets filmklubb dras i gang med Citizen Jane, en dokumentarfilm om Jacobs’ liv og virke, er like gledelig som det er betimelig. Jeg vil uten å nøle kalle henne den mest innflytelsesrike personen innen arkitekturfaget de siste hundre årene. Særlig fordi ideene hennes ikke bare traff samtiden som en rivningskule, men er akkurat like gyldige i dag som da de ble lansert på 1960-tallet. Og så er hun ikke engang arkitekt.

For Jane Jacobs tegnet ikke hus eller byplaner, hun var en journalist som bodde i New York før og etter andre verdenskrig, der hun observerte og formulerte kvalitetene ved byens mangfold, gateliv og tilsynelatende kaos. I dag er dette like oppfinnsomt som å si at det er trivelig på Grünerløkka. Men på starten av 1960-tallet var det eksplosivt radikalt tankegods.

Annonse