Annonse

Annonse

00:00 - 21. april 2017

Ni sangfugler i hånden

Den nye operasjefen vil ha større gjennomtrekk av sangere. Hva betyr det for kvaliteten?

Samklang: I 2015-versjonen av Tryllefløyten på Operaen sang den fast ansatte solisten, Marius Roth Christensen, i harmoni med gjestesopran, Mari Eriksmoen, får hun fløy videre til Zürich og Berlin. Foto: Erik Berg

Denne uken har det stormet rundt påtroppende operasjef Annilese Miskimmon, som ønsker mer fleksible kontrakter når det skal ansettes nye solister ved Den norske opera. De ni fast ansatte solistene reagerer sterkt mot det de oppfatter som bruk- og kastkultur, og har bedt kulturministeren kreve forutsigbarhet for det faste ensemblet. Også politikere fra Ap og KrF har utfordret ministeren til å redegjøre for sitt syn på midlertidighet.

Men utover det arbeidspolitiske, hva står egentlig på spill? Hva betyr sangernes arbeidsforhold for den kunstneriske kvaliteten og fremtiden for norsk opera?

– Vi er nå ved et vannskille, sier Bjørn Simensen, som var operasjef frem til 2009:

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse

Mer fra Kultur