Annonse
00:00 - 21. april 2017

Aksel Kielland om tv-drama i Cannes

Når tv-dramatikken inntar Cannes, får den kanskje endelig den kritikken den fortjener, skriver Aksel Kielland.

Annonse

Da programmet for årets filmfestival i Cannes ble kunngjort forrige uke, var det vanskelig å overse symbolikken i at den 70. utgaven av verdens viktigste filmfestival skal vise to tv-serier, ett virtual reality-verk og hele tre spillefilmer produsert av amerikanske strømmetjenester. Hverken Alejandro González Iñárritus VR-film Carne y Arena, Jane Campions miniserie Top of the Lake: China Girl eller de to første av de totalt 18 nye David Lynch-regisserte episodene av Twin Peaks konkurrerer imidlertid om priser. Det gjør til gjengjeld både Noah Baumbachs The Meyerowitz Stories og Bong Joon-hos Okja (begge produsert av Netflix) og Todd Haynes’ Wonderstruck (Amazon).

Fjorårets hovedprogram var preget av uvanlig lange filmer og en følelse av at fortellerstrukturene som ligger nedfelt i det tradisjonelle spillefilmformatet på halvannen til to timer, hadde utspilt sin rolle også i filmkunstens høyborg. Dette er en oppfatning som langsomt har bredt seg i Vesten i løpet av de to siste tiårene, i takt med at stadig mer audiovisuell kunst og underholdning inntas i den private sfære, hvor film, tv og alt derimellom smelter sammen til den uformelige størrelsen «innhold».

Det fremste uttrykket for fornemmelsen av den tradisjonelle treaktstrukturens fallitt er tv-dramatikkens byks oppover i det kulturelle hierarkiet. Det har vært vanlig å fremstille denne utviklingen som en kamp om hegemoni mellom spillefilmen og tv-serien, men Cannes’ beslutning om å innlemme de nevnte produksjonene i årets program, understreker at den i realiteten handler om sistnevntes transformasjon til noe som kan kalles filmkunst. Og i den grad det er snakk om noen kamp, er det en kamp mellom kinoen og hjemmet om statusen som den primære arenaen for audiovisuelle fortellinger.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.