Annonse
00:00 - 03. mars 2017

Totalitære positurer

Den visuelle fremstillingen av norsk patriotisme er en særdeles kompleks balansegang.

Faksimile fra VG
Annonse

Våpenprodusenten Nammo og reklamebyrået Scootr serverte forrige uke en Rorschach-test for VGs lesere, i form av en sponsorannonse for hopplandslaget. Og selv om det ikke var tilsiktet, ble annonsen et interessant bidrag til debatten om propagandaaspektet ved den visuelle fremstillingen av norske vinteridrettsutøvere.

Med et blafrende norsk flagg som bakgrunn var elleve menn og kvinner avbildet i stram givakt, med blikket vendt mot det som formodentlig var ment å symbolisere fremtidig suksess under ski-VM i Lahti. Selv om mediene flommer over av bilder av idrettsutøvere som poserer med norske flagg og andre markører på norskhet, er dette en type motiv som har gått av moten her til lands. Og i den grad man kan trekke noen lærdom av annonsen og reaksjonene på den, er det at den visuelle fremstillingen av norsk patriotisme er en særdeles kompleks balansegang.

Kritikken av annonsen gikk ut på at den minnet om propaganda fra første halvdel av forrige århundre, og da særlig plakater for Nasjonal Samling. Det er naturligvis lett å si seg enig i at slike fascistiske konnotasjoner kler hverken norske landslag eller våpenprodusenter, men det er likevel grunn til å se nærmere på nøyaktig hva det er ved denne sammenstillingen av elementer som gjør Nammo-annonsen kontroversiell.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur