Annonse
00:00 - 31. mars 2017

Selvbevisst teater

Familielivet kan ofte være som et teater, men noen familier er mer teatralske enn andre.

Mørk humor: Dette er ambisiøst teater, som er helt avhengig av timing og tilstedeværelse. Forestillingen innbyr ikke til noen lystige timer selskap, men det er snev av mørk humor å spore i tragediene som utspiller seg. Foto: Mats Bäcker
Annonse

Rundt begynnelsen av 1900-­tallet var det en rekke teaterkunstnere som vendte seg bort den naturalistiske måten å tenke teater på. I stedet for å forsøke å skape overbevisende fiksjon på scenen, forsøkte de tvert imot å fremheve det teatrale. Lars Noréns Som lauvet i Vallombrosa forholder seg aktivt til denne delen av teaterhistorien, og Det Norske Teatrets iscenesettelse av skuespillet er et stykke teater som hele tiden peker på seg selv som teater.

Med Anton Tsjekhovs skuespill Måken og Kirsebærhagen som tydelige forelegg, møter vi i Som lauvet i Vallombrosa en storfamilie på sommerferie på familiens landsted. Faren John begynner å bli gammel, og de tre barna ønsker å selge sommerhuset. Nå er de alle samlet der, sammen med den noe stusslige naboen Umberto, som utgjør forestillingens comic relief. Johns dattersønn Samuel og svigersønnen Olof er dramatikere, lik Konstantin og Trigorin i Måken, og både datteren Lena og hennes niese Clara er skuespillere – lik Irina og Nina i samme skuespill.

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.