Annonse
00:00 - 31. mars 2017

Glamorøse mysterier

Nostalgiens skygger blir et tilfluktssted når samtiden er så mørk som vår.

Melankoli med selvutløser: Anja Niemis fotografier i The Woman Who Never Existed iscenesetter en fiktiv kvinneskikkelse, inspirert av den italienske skuespilleren Eleonora Duse. Her: «The Bedroom» (2016). Foto: Anja Niemi / The Little Black Gallery
Annonse

En kvinne i beige silkekimono sitter på en seng foran en blågrønn dør. De nakne tærne berører så vidt gulvet, som om det er kaldt, og hun knytter hendene anspent i fanget. På det neste bildet har hun reist seg, og er på vei ut døren. På det tredje bildet er hun borte, og døren står svakt på gløtt, som for å lokke oss med inn i mysteriet.

Triptyket er del av Anja Niemis fotoutstilling på Shoot Gallery. De fleste av motivene inneholder den samme vakre, melankolske kvinnefiguren, gestaltet av fotografen selv. Det handler ikke om selvportretter, men iscenesettelser av en fiktiv skikkelse, løst basert på den italienske teaterskuespilleren Eleonora Duse (1858–1924). I samtiden var hun like stor som sin franske rival Sarah Bernhardt, som til sammenligning var en overfladisk entertainer, ifølge øyenvitner som Tsjekhov, Chaplin og George Bernard Shaw.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse