00:00 - 24. mars 2017

Gaute Brochmann: Olje, laks og billedvev

Regjeringens satsing på at «kreative næringer» skal leve av andre ting enn offentlig støtte, er i bunn og grunn udelt positiv, skriver Gaute Brochmann.

En stein i ørkenen: Snøhetta er Norges mest kjente arkitektoniske eksportvare. Deres King Abdulaziz Centre for World Culture i Dhahran i Saudi-Arabia er fortsatt ikke helt ferdig, men ble innviet før jul.Foto: Snøhetta

De var der alle sammen. Kulturminister Linda Hofstad Helleland, næringsminister Monica Mæland, Anita Krohn Traaseth fra Innovasjon Norge og selvsagt ledelsen i Doga (Design og Arkitektur Norge), som mandag ettermiddag lanserte sin «historiske satsing på norsk arkitektur». En snau times festtaler kommuniserte ett enkelt stykke informasjon, nemlig at Doga sammen med Innovasjon Norge skal få ti millioner kroner til å eksportere norsk arkitektur ut i verden.

– Det er ikke mye, men det er ti millioner mer enn ingen ting, slik tilfellet var før, sa en av de entusiastiske talerne.

Neste dag publiserte Doga et presseskriv som begynte med at «For aller første gang får norsk arkitektur et eget eksportprogram». Og da går jo falsk-nyhet-alarmen. For gjennom Arkitektbedriftene har det vært drevet et flerårig, omfattende arkitektur-eksportprogram som er hundre prosent sammenfallende med nysatsingen.

Annonse