00:00 - 24. mars 2017

Bare Bjarne

Hva er det igjen av Bjarne Melgaard etter at sjokkbølgene har lagt seg og kontroversene er borte? Bare et av Norges sterkeste kunstnerskap.

Kulturkritikk: Installasjonen Flimsy Girls er eksplisitt, men det er umulig å misforstå verket som noe spekulativt. Foto: Christian Tunge

Mange blir overrasket når kommersielt suksessfulle og berømte artister av ymse slag viser seg å være sårbare, nerdete og usikre folk. Men egentlig er det jo helt logisk, for det er jo nettopp disse personlige kvalitetene som skal til å skape så sterk kunst at du blir kjent for det. Bjarne Melgaard er på ingen måte noe unntak her. Og for å sette den nye utstillingen Sugar Amnesia på galleriet Rod Bianco i rett sammenheng, er det nesten nødvendig å ta en sving innom mannen og myten.

I 2010 gjorde Melgaard noe så sjeldent som å dundre gjennom den vanligvis uknuselige muren som skiller det kredible kunstfeltet og verden utenfor. Anledningen var soloutstillingen Jealous på Astrup Fearnley, og den brede norske offentligheten fikk servert en medievennlig miks av destruktiv seksualitet, dop og fordervelse sammen med det like pirrende forbudte i at en norsk kunster gjorde suksess i utlandet, med egne assistenter og omsetning for millionbeløp. Siden fulgte Skavlan-besøk og offentlig krangling med nye naboer på Oslo vest, paring med nasjonalhelligdommen Munch og oppkjøp til DNBs hovedkontor.

Annonse