Annonse

Annonse

00:00 - 10. mars 2017

Ballets dronning

Marina Abramovic har gått fra å være en eksentrisk outsider til å bli den alle vil sole seg i glansen av.

Krigshistorie: Videoverket The Hero (2001 ) har forbindelseslinjer til Marina Abramovics foreldre og deres opplevelser under andre verdenskrig. © Marina Abramovic/Bildupphovsrätt 2016 Photo: © TheMahler.com Courtesy of the Marina Abramovic Archives

I 1997 ble den da 51 år gamle, jugoslaviskfødte Marina Abramovic tildelt gulløven på kunstbiennalen i Venezia for performanceverket Balkan Baroque: Seks timer per dag, fire dager i strekk, satt hun og skrubbet blod, sener og kjøttrester av 2500 kilo med stinkende ku-knokler mens hun nynnet baltiske folkeviser.

På veggen bak henne kunne man se bilder av kunstneren selv og foreldrene hennes, to svært regimetro kommunister, samtidig som et foredrag om en effektiv metode for å drepe rotter ble kjørt over høyttalerne i rommet. Balkan Baroque var opprinnelig laget for å representere republikkene Serbia og Montenegro på den 47. Venezia-biennalen – men da de montenegrinske kulturmyndighetene fikk nyss om hva kunstneren hadde på hjertet, forsto de straks at de hadde begått en general-tabbe. Føderasjonen kunne på ingen måte la seg representere av et kunstverk som dette.

Men Balkan Baroque hadde allerede tatt form, kunstneren lot seg ikke sensurere, performancen ble flyttet til den internasjonale paviljongen i stedet, uten at verket mistet potens av den grunn, snarere tvert imot.

Annonse