Annonse
00:00 - 31. mars 2017

Stian Gabrielsen: Arnesteder for ambisjon

Lavere lønn er hovedforskjellen­ mellom kunstnernes egne visnings­steder og de andre, skriver Stian Gabrielsen.

Arnested: 1857 på Grønland i Oslo er et av fem visningssteder som har testet ut driftsstøtte fra Kulturrådet. Der kan man for tiden se utstillingen Dinosaur av Karl Larsson. Foto: 1857
Annonse

Statens støtte til kunstnernes egne visningsrom, kan fort gjøre dem til en slags lavtlønte pseudogallerier.

Sånn kan man konkludere nå som Kulturrådet har evaluert den oppsiktsvekkende prøveordningen hvor de gir driftsstøtte til kunstnerdrevne initiativer. Driftsstøtteordningen (som er blitt permanent og kalles arrangørstøtte) kom i stand på initiativ fra Unge Kunstneres Samfund, og ble lansert som et treårig pilotprosjekt i 2010, før den ble utvidet med ytterligere to år. Fem visningssteder var med i prøveordningen: Dortmund Bodega og 1857 fra Oslo, Kurant og Small Projects fra Tromsø, og Entrée fra Bergen.

Lanseringen av rapporten ble markert med et seminar på Kunsthøgskolen i Oslo tirsdag forrige uke. Geir Haraldseth, selv et medlem av Kulturrådets arrangørutvalg, lot ikke sjansen gå fra seg da han holdt avrundingsinnlegget, til å påpeke at Kulturrådets egne representanter var godt representert på scenen.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse