Annonse
00:00 - 17. februar 2017

Reklame er best på kino

De mest effektive reklamefilmene er de publikum betaler for å få lov til å se.

Innholdsmarkedsføring: Lego®Batman-filmen (som altså har merkevarebeskyttelse som en del av tittelen) består utelukkende av produktplassering. Foto: SF Studios
Annonse

Steven Spielbergs Haisommer (1975) regnes i dag som den første moderne blockbusteren. Filmen innvarslet en ny æra i Hollywood, der de fysiske fornemmelsene av spenning filmene vekket hos publikum, var viktigere enn historiene, følelsene og idéinnholdet de formidlet. To år senere skjedde noe enda viktigere, da George Lucas bestemte seg for å beholde rettighetene til å produsere t-skjorter og plastfigurer basert på Star Wars i stedet for å motta et stort regihonorar.

Og da leketøysprodusenten Hasbro i 1984 inngikk en avtale med Marvel Comics om å bruke tegnefilm og tegneserier til å skape et omfattende fiksjonsunivers med utgangspunkt i plastrobotene som fikk navnet Transformers, var frøene til dagens filmparadigme sådd.

 

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur