Annonse

Annonse

00:00 - 17. februar 2017

Reklame er best på kino

De mest effektive reklamefilmene er de publikum betaler for å få lov til å se.

Innholdsmarkedsføring: Lego®Batman-filmen (som altså har merkevarebeskyttelse som en del av tittelen) består utelukkende av produktplassering. Foto: SF Studios

Steven Spielbergs Haisommer (1975) regnes i dag som den første moderne blockbusteren. Filmen innvarslet en ny æra i Hollywood, der de fysiske fornemmelsene av spenning filmene vekket hos publikum, var viktigere enn historiene, følelsene og idéinnholdet de formidlet. To år senere skjedde noe enda viktigere, da George Lucas bestemte seg for å beholde rettighetene til å produsere t-skjorter og plastfigurer basert på Star Wars i stedet for å motta et stort regihonorar.

Og da leketøysprodusenten Hasbro i 1984 inngikk en avtale med Marvel Comics om å bruke tegnefilm og tegneserier til å skape et omfattende fiksjonsunivers med utgangspunkt i plastrobotene som fikk navnet Transformers, var frøene til dagens filmparadigme sådd.

 

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
Årets ukesavis! European Newspaper Award
ABONNEMENT
Fra 170,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse