Annonse
00:00 - 17. februar 2017

Refsdal Moe: Ekstreme høyre og hipsterismen

Historien er full av forsøk på å dominere virkeligheten gjennom kunst, skriver Jon Refsdal Moe.

Etter tre uker ble Shia LaBeoufs installasjonen «He Will Not Divide Us» fjernet fra Museum of the Moving Image i New York. Foto: Robin Marchant / Getty Images
Annonse

Planen var at den skulle stå i fire år, så lenge Donald Trump satt som president. Men allerede etter tre uker ble installasjonen «He Will Not Divide Us» fjernet fra Museum of the Moving Image i New York. Museet skyldte på sikkerhetshensyn etter til dels voldelige sammenstøt med Trump-supportere og høyreekstremister. Kunstnergruppen Laboeuf, Rönkkö & Turner følte seg forlatt av institusjonen. Tilbake finnes haugevis av klipp på YouTube der du kan følge verkets implosjon med egne øyne.

Idéen var nesten rørende naiv. Et kamera ble installert på museets yttervegg og koblet opp mot internett, slik at alt som fant sted foran det ble kringkastet til verden. Og det som skulle finne sted var He Will Not Divide Us, altså ordene, uttalt etter publikums forgodtbefinnende, messende, syngende og ropende, gjerne akkompagnert av dans. Og ikke minst av filmstjernen Shia Laboeuf, mer kjent for Transformers og Nymphomaniac enn for politisk sosial skulptur.

Det lå an til å bli koselig, men det dukket snart opp folk med andre ambisjoner enn å chante. «He will not divide us» ble til «He will come inside us», folk flashet Alt-Right-symboler, de sjikanerte liberalerne med å synge «California Dreaming» og hyllet Adolf Hitler og det amerikanske tusenårsriket. I midten opptrådte Laboeuf som fornærmet opphavsmann, og han skreik og dyttet på høyreekstremistene til han selv ble arrestert for åpent kamera. «How are we gonna make it ok to be a Nazi out here?» ropte han fortvilet.

Annonse