Annonse
00:00 - 10. februar 2017

Fugl, hånd og tre

I nettverkenes tid blir rutemønsteret det optimale ornament.

Teknologisk tilnærming: Et slags fiskenett av store, ujevne ruter dekker vinduet i Petter Buhagen og Ingrid Haraldsens utstilling. Foto: Kunstnerforbundet
Annonse

For et drøyt tiår siden publiserte forfatterne Ingvild Rishøi og Ingrid Røise Kielland en artikkel i det sporadisk utkommende tidsskriftet Avsagd hagle, hvor de påviste at fugl, hånd og tre var noen av de vanligste ordene i norsk samtidspoesi.

Dette faller meg inn under årets første besøk i Kunstnerforbundet, ikke fordi hender, trær og fugler er det eneste som finnes her, men de er åpenbart til stede, og dominerer hver sin utstilling. Tore Hansen i Overlyssalen er skogens maler, Vanna Bowles i Kabinettet lager fugler i pappmasjé, mens Petter Buhagen og Ingri Haraldsen i andre etasje har satt to store, blå hender midt på gulvet.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»