Annonse
00:00 - 17. februar 2017

Av og til er en penis bare en penis

Visuell overflod og skaperkraft hindres av kuratorisk kontrollbehov når Takashi Murakami inntar Astrup Fearnley Museet.

I Oslo: Astrup Fearnley Museet viser Takashi Murakamis første soloutstilling i Norden. Her: «Red Demon and Blue Demon with 48 Arhats», 2013. Foto: Joshua White / Private Collection Courtesy of Blum&Poe, Los Angeles/New York/Tokyo ©2013 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co.
Annonse

Jeg har ikke vært på mange nok av Astrup Fearnley Museets pressetreff til å vite om det er vanlig at direktør Gunnar Kvaran rødmer så det gløder i kinnene. Men det gjorde han i alle fall under presentasjon av den japanske kunstneren Takashi Murakami. En liten hendelse som sier en god del om denne utstillingen.

Mens den korrekt antrukne museumsdirektøren begynte seansen med å omhyggelig plassere kunstner og kunstnerskap i riktig kulturteoretisk kontekst, satt Murakami og smilte for seg selv iført en dyplilla silkedrakt og en hatt som kan beskrives som en slags sol med et smilefjes og vatterte «solstråler» i alle regnbuens farger.

Poenget burde allerede være åpenbart. Kontrasten mellom knusktørr kurator og en livsbejaende kunstner som blidt svarte ja og tja og vet ikke på spørsmålene han fikk, og som leende forklarte at det ikke var noen forskjell på å stille ut i USA eller Europa eller Norden. Men at det var en opplevelse å jobbe med Gunnar som var så overordentlig striks i tankesettet.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.