Annonse
00:00 - 10. februar 2017

Av måneskinn gror det gullstatueting

Barry Jenkins Moonlight er en vakker, hjerteskjærende og ikke så rent lite skamløs oscarfavoritt.

Homofili og svart gangsterliv: Kontrastene er store i Moonlight. Foto: Selmer Media
Annonse

I Paul Beattys satiriske roman The Sellout forklarer hovedpersonens kjæreste Marpessa at hun ble forelsket i ham hver gang de gikk ut for å spise: «Thank God, a black man who doesn’t insist on facing the door! Finally, a nigger who doesn’t have to pretend that he’s a big man! That he has to be on guard at all times because he’s so fucking bad!»

Beattys bok er forfriskende lesning, nettopp fordi den tar tak i de mange klisjeene om svart kultur, enten de tilhører den politisk korrekte, eller den mer gangsterorienterte enden av spekteret. I en tidlig scene av Moonlight har den godmodige doplangeren Juan (Mahershala Ali) tatt med seg mobbeofferet Chiron (Alex Hibbert) hjem. Unggutten setter seg ubetenksomt ned med ryggen mot døren. Vennlig og bestemt, flytter Juan ham slik at han ser inngangen. Selvsagt kan scenen tolkes som gangsterens måte å hjelpe den forkomne og sammenknyttete gutten til å åpne seg mot verden på. Men som i så mye ellers i Moonlight, truer de mest forslitte bildene av svart amerikansk væremåte i bakgrunnen. Marpessa ville hatet Moonlight.

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.