Annonse
00:00 - 06. januar 2017

Kunst mot kommers

Går det an å kritisere kjøp og salg når du selv lager noe salgbart? Dette er protestkunstnerens dilemma.

Gruppe 66: Det radikale kunstmiljøet i Bergen er viet stor plass på utstillingen An Army of Liars, gjennom kostymer, hodepynt og fotodokumentasjon fra happenings på 1960-tallet. Foto: Kunsthall Oslo
Annonse

Å protestere mot forbrukersamfunnet ved å lage kunst har vist seg nærmest umulig, siden alle kunstuttrykk etter hvert tas opp i det kommersielle kretsløpet. Forgjengelig materiale blir omsatt og skaper problemer for museenes konservatorer. Performance og happenings blir til varer gjennom fotografisk dokumentasjon, og det hele bygger opp kunstnerens renommé, slik at kommende verk blir mer salgbare.

Rundt midten av forrige århundre strevde mange radikale kunstnere med dette dilemmaet, og bevegelser oppsto og forsvant i raskt tempo. Danske Asger Jorn var sentral i flere av dem, fra Cobra-gruppen (1948–51) til de senere situasjonistene. Dagens klimabevegelser har igjen gjort konsumkritikk aktuelt, og det er neppe tilfeldig at Kunsthall Oslo nå viser hele tre utstillinger fra denne delen av kunsthistorien.

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.