Annonse
00:00 - 06. januar 2017

Johanne Nordby Wernø om Kerry James Marshall

Kerry James Marshall vil male afroamerikansk liv inn i vestlig kunsthistorie, skriver Johanne Nordby Wernø.

Amerikansk historie: Kerry James Marshall er basert i Chicago, men 61-åringen kommer opprinnelig fra Alabama og tilbragte deler av barndommen i Los Angeles, der han bevitnet Watts-opptøyene i 1965.
Annonse

Et kunstår er omme og et nytt er i gang. I Hillary Clinton-bastionen New York var mange av avisenes og magasinenes «Best of 2016»-artikler – som har inngått i romjulens oppsamlede langlesning for min del – farget av byens og kulturfeltets vedvarende sjokk og sorg over valgresultatet. Man skrev særlig om kunst som hadde tatt for seg demokrati og utenforskap.

Mastry heter en utstilling som gikk igjen blant kritikernes anbefalinger. Maleren Kerry James Marshall er langt fra berømt i Europa, men lykkes han med sitt historieomveltende prosjekt, vil det neppe forbli slik: Marshalls ambisjon er intet mindre enn å male afroamerikansk liv og svarte kropper inn i vestlig kunsthistorie. Hans retrospektiv turnerer nå i USA, fra Chicago, via The Metropolitan Museum her i New York, og senere til Los Angeles. Utstillingen vises ut januar på The Met Breuer, Metropolitans nyåpnede avdeling for modernisme og samtidskunst i Whitney-museets gamle lokaler på Madison Avenue.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse