Annonse

Annonse

00:00 - 27. januar 2017

Askepott som nåtid, lek og drøm

Rossinis Askepott blir eventyrlig for alvor i Stefan Herheims lydhøre regi.

Innviklinger: Askepott er både rengjøringsdame, eventyrfigur og prinsesse, og koret blir en hel flokk av Rossinier. Foto: Erik Berg

Stefan Herheims Askepott har nærmest alt. Rossinis komiske opera lyser opp i latter og vidd, og regien fornyer dette velprøvde standardverket fra 1817. Regissøren Herheim får Rossini til å overgå seg selv. Rossini blir stor igjen, og Askepott blir eventyrlig på alvor.

Alle snakker om at teateret må fornye klassikerne og gjøre dem aktuelle. Herheim utfører det. Hva er hans hemmelighet? Det er teatermagi, eventyr, fortryllelse og komikk. Det er intelligent meta-kommentar. Fremfor alt er det musikalitet, det er personregi utlagt som musikk.

Herheim lytter seg inn i partituret som ingen annen regissør jeg kjenner til. Han lytter seg inn på åpenbart forskjellige måter i Mozart og Berg, Wagner og Puccini, Händel og Rossini. Han løfter Rossinis rytmer og repetisjoner, crescendi og diminuendi, stemmer og motstemmer opp på scenen og gjør dem synlige som levende teater. Virkningen er forførende og ofte hakeslippende vittig. Sangerne støter sammen eller forenes slik stemmene i musikken gjør det, hele tiden rytmisk, mekanisk tikkende.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
Årets ukesavis! European Newspaper Award
ABONNEMENT
Fra 170,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse