00:00 - 09. desember 2016

Savner næringsvett i regjeringen

– Næringspolitikk er ikke distriktspolitikk, sier kulturrådsleder Tone Hansen om regjeringens nye kulturpolitiske storsatsing, Kreativt Norge.

Overrasket: Tone Hansen, leder i Kulturrådet, er redd mandatet for den blåblå regjeringens nye kontor for kreative næringer er så bredt at næringssatsingen koker bort.

«Kunsten er den nye oljen og vi må se hvordan vi kan tjene penger på kultur», messet den nye styrelederen for Nasjonalmuseet i alle kanaler denne uken.

Dermed er hun på linje med regjeringens analyse. 30 millioner ble bevilget over statsbudsjettet til en særsatsing under Innovasjon Norge, og totalt 24,5 millioner til at Kulturrådet skal etablere og drive kontoret Kreativt Norge. Kreativt Norge skal være et kunnskapssenter for – pust inn, stort ord – «verdiskapingspotensialet» i kulturen, og skal også stimulere til at kulturarbeidere kan tjene penger «utenfor det etablerte institusjonsfeltet».

Én eneste sak var sikker da opprettelsen ble annonsert: Kontoret skulle ikke ligge i Oslo (selv om de fikk være med på «audition» i november). Kontoret ligger altså an til å havne i enten Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø ­eller Kristiansand.

Annonse