Annonse
00:01 - 02. desember 2016

Det onde kameraøyet

Fotograf Sturla Brandth Grøvlen har bare sett én grøsser uten å bli skremt. Den heter Shelley, og han har filmet den selv.

Gjennom natten: Elena (Cosmina Stratan) stirrer inn i mørket som er den skandinaviske middelklassen. Foto: Sturla Branth Grøvlen/Norsk Filmdistribusjon
Annonse

– Jeg hopper i stolen og må se vekk. Selv om jeg kjenner alle filmtriksene, er skrekkfilm en sjanger jeg har vanskelig for å distansere meg fra. Jeg klarer ikke å ta på meg filmarbeiderbrillene og forholde meg til det på et rent teknisk nivå.

Vi har fått filmfotograf Sturla Brandth Grøvlen på en nesten pålitelig Skype-linje fra den karibiske øya Montserrat (mer om akkurat det senere) for å snakke om Shelley, som har premiere på norske kinoer i dag.

Grøvlen har ikke mer enn en håndfull spillefilmer på cv-en, men er allerede et internasjonalt anerkjent navn blant cineaster, ikke minst takket være kamera-arbeidet på den tyske regissøren Sebastian Schippers Victoria/En natt i Berlin (2015). Filmen er 2 timer og 18 minutter lang, og skutt i én eneste tagning. Prestasjonen ga Grøvlen Sølvbjørnen for beste foto under filmfestivalen i Berlin. Og den for filmfotografer ytterst sjeldne æren av å stå som navn nummer én i rulleteksten, før regissøren.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»