Annonse
00:00 - 18. november 2016

Tidløs tidsreise

En forførende og sarkastisk ferd gjennom språk, kjønn og kjærlighet.

Livsnær reisende: Nina Ellen Ødegårds tolkning bringer frem Orlandos forførende livsbejaelse.Foto: Stig Håvard Dirdal
Annonse

Rogaland Teaters Orlando skaper lekent teater av Virginia Woolfs roman, en fantasifull sammenblanding av fiksjon og historieskrivning om en ung adelsmanns liv som strekker seg fra den elisabethanske æra og ender i moderne tid. Hovedpersonen starter som en forførende mannsskikkelse med vakre ben, men skifter etter noen århundrer kjønn. Det som består, er en undrende søken etter å forstå seg selv, verden og livet.

Iscenesettelsen får frem Orlandos særegne følsomhet. Han ligner Woolf i at han har et inderlig ønske om å skildre denne verden og menneskene i den. Men som Woolf selv, er Orlando låst i en kamp med tidsånden. Han bruker mye av sin tankekraft på å reflektere over hvilke begrensninger og muligheter en har til å være seg selv. Orlando ligner også kvinnen Woolf dedikerte boken til, Vita Sackville-West, i sin modige, livlige fremferd i verden.

Nina Ellen Ødegårds tolkning av figuren bringer frem Orlandos forførende livsbejaelse. Sammenlignet med Tilda Swintons tolkning av Orlando i Sally Potters filmatisering fra 1992, skaper Ødegård mer livsnær, om ikke jordnær, Orlando.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.