00:00 - 25. november 2016

Kroppslige klanger

Norske Ensemble Neon slipper sin første egne plate – med et sobert og hårfint forstyrrende brak.

Raffinert: Ensemble Neon på MATA festival i New York. Foto: Steven Pisano

Under en åpen prøve med Oslo Sinfonietta for et par år siden, satt den tyske komponisten Helmut Lachenmann foran et lydhørt publikum med en fiolin under haken. Tilsynelatende amatørmessig la han buen tungt på strengen, laget et brekende knirk og kommenterte: «Dette er stygt.» Deretter ble bevegelsen gjentatt – med buen, tyngden og presset ørlite justert: «Mens dette er vakkert.»

Demonstrasjonen viste selvsagt hvordan et lydunivers som umiddelbart kan virke grovt, primitivt og nærmest tilfeldig for et utrent øre, i virkeligheten er ytterst subtilt og nøyaktig utviklet. Men ikke bare det. Lachenmann, som er en av vår tids viktigste komponister, synliggjorde også hvordan den fysiske kontakten med instrumentet – og man kunne si den reelle erfaringen som utøvende musiker – er avgjørende for enhver som vil lage musikk. Selv om komponisten utvilsomt og nødvendigvis konstruerer ved skrivebordet, er den kroppslige følelsen med klangens faktiske produksjon like viktig.

 

Annonse