Annonse

Annonse

00:00 - 04. november 2016

I begynnelsen var Lawrence Weiner

Han hakket løs på Svartisen i 1970, og slo seg stygt. Nå henger han på Nesoddbåten. I mellomtiden tok Lawrence Weiner plass i kunsthistorien som en av konseptkunstens fedre.

46 år senere: Hva han gjorde der på Svartisen i 1970, husker han ikke presis. Men det kan være like bra. – Folk tror at når man får klassifisert noe, får man noe ut av det. Dette gjelder ikke kunst, sier Lawrence Weiner, selv klassifisert som konseptkunstpioner.

Lawrence Weiner er kommet så langt som til å ha satt seg på sengekanten for å trekke av seg den siste cowboystøvelen. Til Oslo og Hotel Continental ankom de fra New York for en time siden, Lawrence og Alice, de har vært sammen siden 1967, og ennå flyter husbåten de har liggende i Amsterdam. Mens han strir med støvelen: Er vi ikke etter hvert ganske mange som har en høne å plukke med denne syvende far i huset? Har ikke han en betydelig del av skylden for at gallerier for billedkunst viser verk som er tekst – og har gjort det lenge? Lenge nok? Men først: Skjegget er kortere enn han har båret det siden 1960-årene.

– Jeg liker det ikke, men skjegget er mitt minste problem, sier Weiner.

– Jeg kommer rett fra en tung cellegiftkur. Han legger støvlene under sengen og beklager at stemmen ikke er like kraftig og gjallende som før. Det behøver han ikke beklage, for det er sjelden å høre en røst som den 74-årige Weiners hos folk som snakker om så intrikate ting. De pleier jo enten å mumle, eller å foredra, og det på en ufordragelig måte, de som snakker om konseptkunst og om språk som skulptur.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
Årets ukesavis! European Newspaper Award
ABONNEMENT
Fra 170,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse

Mer fra Kultur