Annonse

Annonse

00:00 - 11. november 2016

Fartskunstneren

En original og rastløs multikunstner finner endelig sin plass i den norske feministiske kanon.

Tidlig popkunst: Sidsel Paaske skal ha laget Norges første popkunstverk, en menneskehøy modell av en svartbrent fyrstikk (Brent fyrstikk, 1966). Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet

Sidsel Paaskes (1937–1980) utstilling i Museet for samtidskunst gjør det uforståelig at hun så lenge har vært en hemmelighet for kunstpublikum. Variasjonen og kvaliteten er forbløffende: Skattkammeraktige emaljearbeider, tegninger av sex sett fra en kvinnes innside, etnokitsch-smykker, papirruller malt med piassavakost, og nedtonet popkunst i svart og hvitt.

Det uvanlige med Paaske er ikke at hun som kvinnelig kunstner ble oversett, men at hun spilte en så sentral rolle i samtiden, for plutselig å bli glemt. Livet hennes var fylt av iherdig innsats, men også prøvelser. Hun ble kastet ut av Kunst- og håndverksskolen fordi hun var gravid, fortsatte som autodidakt og ble et kraftsentrum i sekstiåtter-avantgarden. Bare 43 år gammel døde hun brått av slag, som følge av en uoppdaget hjernesvulst, men deretter fikk hun hverken minneutstilling eller nekrologer. Da flerbindsverket Norges Kunsthistorie kom ut tre år senere, var hun ikke engang nevnt.

 

Kvinnekanon. At Sidsel Paaske trekkes frem etter trettiseks år, har å gjøre med det som bør gå inn i historien som en av 2010-tallets viktigste utstillinger: Hold stenhårdt fast på greia di. Norsk kunst og kvinnekamp 1968–89 på Oslo Kunsthall i 2013. Her gjorde kuratorene og kunstnerne Eline Mugaas og Elise Storsveen en formidabel innsats med å spore opp og presentere kunst fra kvinnekampens nyere gullalder.

Lese mer?

UKE
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
3 uker gratis
Når verden går av hengslene, blir det enda viktigere å se på hva som ligger bak.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse